Bild 1
Hejsan!
Idag har vi haft vår första bildlektion som var väldigt intressant eftersom vi fick både känna på hur det var att få fria händer men ändå arbeta inom bestämda ramar. Framför oss så fick vi ett papper med uppgifterna uppstaplade. Vi behövde inte göra dem i den ordningen eller använda det material som stod, de var mest som förslag om man ville. Det fanns gott om material i alla möjliga olika färger så det var bara att sätta igång. I många fall brukar jag ha svårt att komma igång eftersom jag inte vet hur jag ska börja men med denna uppgiften så var det inga problem. De målen från läroplanen som jag tyckte passade bra in här var:
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Förskolan ska sträva efter att varje barn ska:
- Utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa
- Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
Jag hade nog valt att pröva alla moment med de äldsta förskolebarnen eftersom det krävs en del tålamod och det kan ta sin tid. Det hade vart roligt att se hur barnen hanterar de olika teknikerna för att få fram samma bild som de hade valt. Efteråt hade jag haft en stund där barnen fått reflektera vad tyckte om att göra dessa moment, hade de velat göra dem igen, vad var kul/mindre kul, varför, vilket moment var roligtast, osv. De får använda sin fantasi och pröva sig fram. Barnen hade själva fått komma med idéer om hur man på annat sätt och annat material hade kunnat jobba med "tittrutan".
Det finns inga "gör si, gör så" i denna uppgiften och det känns bra. Man kan bara låta fantasin flöda.

Det fanns en del bilder att välja mellan.

Här är den bilden och den "tittruta" jag valde att skära ut. Personens öga.

Det första materialet jag valde att arbeta med var färgat papper som jag rev sönder och klistrade på ett vitt tjockt papper.

Såhär blev resultatet. Det är inte så lätt som man tror. I efterhand kände jag att jag hade kunnat göra den bättre med färgerna och kontrasterna men det gör jag nästa gång.

I mitt andra moment så ritade jag i svart-vit-gråskala. Jag använde blyertspennor med olika gradering och kolpenna som jag ibland smetade ut med fingret för att få den mörka nyansen runt ögat. Jag blev väldigt nöjd med denna bilden. Den blev mycket bättre än jag trodde från början.
Jag hann precis börja med det tredje momentet innan vi skulle börja städa. Tyvärr började vissa i klassen hetsa om att börja städa så jag fick bråttom och avbröt moment tre. Tråkigt men jag får göra det på förskolan med barnen istället. Det var väldigt roligt.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: SkolverketTillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442