Textil 2
Hejsan!
Idag har vi jobbat med tovning. Vi gjorde våran egen "ull-tavla". Vi började med att karda ullen och blöta ner den med varmt vatten. Vi sprutade på grön och gul såpa. Vi varnades innan att man kan få allergiska reaktioner av den gröna (bra att veta). Vi la ullen på svart plast, därefter fuktade vi händerna och "klappade" ullen för att få den mjuk och jämn. När vi kände oss nöjda så vek vi plasten över ullen och stampade lätt. Man gjorde detta två och två. När vi kände oss nöjda så fick vi en ny uppgift. Vi skulle skapa något på ullen som vi hade gjort. Vi fick välja vilka färger på ullen som vi ville ha på. Jag och johanna gjorde det enkelt för oss och gjorde ett hjärta med våra första bokstäver i, lite gulligt sådär.
Jag tyckte detta var roligt att prova på men det tog tid, så det krävdes en hel del tålamod. Det underlättade att jobba två stycken. Eftersom de olika momenten tog tid så kunde man samtala med varandra och det var nog tur för annars hade man nog tröttnat ganska snabbt. Vi valde att göra ett hjärta med våra initialer eftersom vi ville inte göra det svårt för oss. Självklart kunde man utveckla och utmana lite mer men vi kände oss nöjda ändå. Andra hade solar, djur, gubbar, etc så vi valde att sticka ut lite och göra bokstäver med ett hjärta. Det som var svårt var när man skulle sticka på den färgade ullen för att det skulle fastna ordentligt i den vita. Det tog tid och risken fanns att man kunde sticka sig på nålen man använde, den var vass. Man kunde hålla på länge för att få det perfekt men vi gav upp när vi kände oss tillräckligt nöjda.
Jag tror att de äldsta barnen kan vara med och göra detta men en viss försiktighet eftersom det är vassa nålar med som man måste ta hänsyn till. Man kan nog inte vara för många heller när man gör det för det kan bli stökigt och trångt eftersom man behöver en del plats. Vattenbunkar som är överallt, nålar som ligger löst osv. Jag hade nog gjort aktiviteten i smågrupper. De samtalar och samarbetar med varandra. De får skapa och utveckla arbetet med sin kamrat och eftersom de jobbar två och två så tror jag inte att de tappar intresset med detsamma. I allmänhet tror jag att barn föredrar att jobba med en kompis än ensam. De känner sig tryggare och det blir lättare att reflektera när man har en kompis bredvid att bolla med.




Lite mål som man kom att tänka på under arbetets gång:
Förskolan ska sträva efter att varje barn
- Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmågan att leka och lära
- Utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler
- Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442