VFU - veckorna

Första  VFU-veckan!
2/11 - 6/11
Nu under första veckan har jag inte gjort så mycket på förskolan eftersom det tog tid att få keramikleran klar som jag skulle ha. Jag återkommer till det. 
 
Jag utnyttjade tiden med barnen genom att fortsätta att spinna på temat "Superhjältar". Detta gjorde jag med hela barngruppen men tanken var att senare arbeta med en mindre grupp i omfång om fyra stycken barn. Vi satt och målade superhjältar tillsammans, vi lekte att vi var superhjältar som kämpade mot skurkar i kuddrummet och vi var även superhjältar när vi var ute. Intresset växte och jag kände att jag hade fått dem på rätt spår. Jag började fundera på vilka barn jag skulle göra projektet med. I och med att dem skulle få tala in sina röster själva så behövde dem behärska uttalet hyfsat. Jag valde fyra killar eftersom dem har varit med mig sedan jag började min praktik där och de var väldigt fäst vid mig. Det är svårt att förklara men det finns en tanke bakom mitt val. För att dra det kortfattat så gjorde jag mitt val efter hur jag tror projektet skulle gå. Dessa killar visade stort engagemang och det var de som behärskade uttalet bättre. De kände sig bekväma med att arbeta med mig. Det kanske är fel att göra så men med tanke på den korta tid vi fick till att göra detta projektet så kände jag att det var rätt just då. 
 
Jag hade hämtat hem keramikleran som vi fått av Mats (2015). Jag hade dock varit slarvig och låtit den stå ganska öppet så den hade stelnat och blivit hård som sten. Jag vart förtvivlad och jag mejlade Mats så fort jag kunde. Han svarade och sa att det gick att ordna. Jag skulle lägga leran i lådor som gick att stänga och ställa dem fuktigt. Innan jag skulle använda den, om den fortfarande var hård skulle jag lägga småbitar i ljummet vatten tills de mjuknat. Jag hade väldigt mycket lera så jag var inte orolig för att den skulle ta slut, men då som sagt att den skulle vara för hård när barnen skulle använda den. 
 
Första veckan gick alltså mestadels åt att förbereda leran så gott det gick och sedan förbereda min lilla grupp på vad som komma skall. 
 
Andra  VFU-veckan!
9/11 - 13/11
Under andra veckan gjorde jag min barngrupp redo för att få prova på keramikleran som jag hade förberett hemma förra veckan och under helgen. Den hade mjuknat till sig bra och jag var lättad över det. Tanken denna veckan var att min grupp skulle få känna och prova på keramikleran. Det var något helt annat jämfört med "play doh - leran" som bara smulade sönder och var helt "sönderanvänd", med andra ord, helt värdelös. I början av veckan så samlade jag min grupp som var helt uppe i varv om att få börja. Jag hade lagt fram leran på tallrikar. Bredvid hade jag ställt fram två muggar med vatten i. Tanken var att de skulle få doppa fingrarna i muggarna för sedan tillföra vattnet på leran och mjuka upp den ännu mer om det behövdes. De fick en stor bit var som de började att knåda för fullt. De gjorde alla möjliga former och figurer. Detta fick de prova på under några dagar.
 
Under sista passet i slutet av veckan så skulle de göra varsin figur som de skulle namnge och måla. De hade redan kommit med idéer som jag hade skrivit upp och hade i bakfickan om de i nödfall hade glömt. Man såg verkligen hur duktiga de hade blivit på att hantera leran och när de skulle tillsätta mer vatten. De gjorde fina figurer som de sedan målade med entusiasm. När de var klara så la vi dem på ett stort vitt papper och skrev deras namn under. Där skulle de nu få stå och torka till nästa vecka då vi skulle börja med själva filmen. 
 
Tredje  VFU-veckan!
16/11 - 20/11
Den här veckan har väldigt händelserik. Det började redan på måndagen när två figurer som barnen hade gjort fredagen innan hade gått sönder. Den ene hade tappat sitt ben och den andra sitt huvud. Jag fick snabbt rycka in och limma ihop det. Det fastnade inte direkt och jag fick hålla på hela eftermiddagen för att få delarna på plats. 
 
Under tisdagen så tog jag med gruppen ut på sökandet efter sixten. Alltihop gick jättebra och jag vart supernöjd. Dem skötte sig galant. De lyssnade på instruktioner och man såg verkligen att de levde sig in i rollen med sina superhjältar. De tyckte det var roligt att ta bilder och leta ledtrådar. Jag fångade upp många kommentarer som de sa och jag skrev ner dem för att sedan använda dem som repliker. 
 
På Onsdagen så var det dags att spela in barnens röster. De skulle få säga sina repliker till sina figurer. Jag hade delat upp det så att alla barnen fick säga ungefär lika mycket. De tyckte det var riktigt spännande och de var väldigt intresserade av programmet "Garageband". Jag tog mig lite tid över att visa dem andra funktioner man kunde använda i programmet. Jag tycker att barnen gjorde bra ifrån sig och jag var grymt imponerad av att de kunde sitta stilla så länge medan vi spelade in. Barn i den åldern (5 år) har så mycket energi så det var verkligen bra gjort av dem att inte störa när den andre sa sin replik, bra gjort! 
 
Torsdagen gick åt till att redigera och spela in min berättarröst. Jag utgick från bilderna och vad barnen hade sagt och anpassade mina repliker därefter. Det tog sin lilla tid men resultatet blev bra. Jag är glad över att jag valde att göra en "Ljudfilm" med grabbarna. Det var en utmaning utan dess like men det var lärorikt och roligt som bara den. Jag ser fram emot att göra fler filmer när jag är färdig med utbildningen och får komma ut i verksamheten. 
 
Under Fredagen så var det filmvisning och barnen var lika spända som jag på att se den. Jag började med att på morgonen visa killarna som hade gjort filmen och reflekterade lite över hur det var och om de skulle vilja göra det någon mer gång mm. Därefter frågade jag för säkerhetens skull eftersom det var killarnas film och de ägde rättigheterna för den, om de ville visa filmen för de övriga i barngruppen. Självklart så ville grabbarna det. 
 
Här är resultatet:
 
(Kopiera länken)
https://youtu.be/JEdDQc_gzpQ 
 
 
Referens:
 
Mats Andersson. Bild 2. Högskolan i Borås, Campus Varberg 2015-09-29

Kommentera här: