Musik 1

Idag har vi haft musik och det var lite annorlunda jämfört med de andra musikföreläsningar och WS vi haft innan. Lektionen var mer ingående och man fick lite mer kött på benen. Vi sjöng, spelade på instrument, dansade till rytm och puls etc. Man fick massa bra idéer och exempel på vad man kunde göra med barnen. Vi fick förklaring om varför man hade övningarna och varför det var bra för barnen.
 
En del övningar kommer jag använda mig av när jag är ute på VFU. Vissa hade jag redan provat för några terminer sedan. Jag hade t ex gjort övningen där man hade en sjal som man gjorde rörelser med till olika musikstycken. Det kunde vara från ledsam och långsam musik till glad,sprallig och snabb. Här diskuterade vi även vilka känslor som fanns med och barnen fick bl a berätta om hur de kände när de var ledsna/glada, hur de såg ut när de visade sina känslor etc. De fick en uppfattning hur de kunde röra sig i rummet (Bishops rumsuppfattning). 
 
Dessa målen i läroplanen tyckte jag passade in bra,
 
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
 
 
  • Utvecklar sin identet och känner trygghet i den
  • Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
  • Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
  • Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring
 
Här är några av dem instrumenten vi använde oss av. 
 
Vi lärde oss hur man kunde spela olika fotsteg på pianot. Allt ifrån lätt skuttande steg till tunga mörka klumpiga steg. 
 

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Kommentera här: