Barn möter konst
Idag har vi varit på Kommedianten för att kolla på konst. Det var en helt okej rundtur vi fick. Marie Bendroth som följde med hade några uppgifter åt oss som var ganska roliga. Vi skulle bl a välja ett konstverk och skriva ner tio punkter om vilka känslor den gav oss. Det var givande och roligt och det hade säkert en barngrupp också tyckt om de fått samma uppgift. De får dela med sig av sina erfarenheter och tankar om känslor.
Man hade kunnat utveckla med att ha "tema känslor".
En aktivitet jag har gjort tidigare i barngrupp är "Måla till musik". Där har man en mindre barngrupp. De får blunda och lyssna på ett musikstycke och drömma sig bort och låta känslorna styra dem. Därefter får de använda färgpennor och rita hur de känner när de lyssnar på musiken. Det kan vara allt från glada och pirriga känslor till arga och sorgsna. Barnen får sedan berätta om sina teckningar och hur de kände när musiken spelades. Man kör en reflektion om vad de tyckte om att måla till musik, skulle de vilja göra det igen, osv. Jag fick ut mycket av att lyssna och diskutera med barnen.
Mål som jag tycker passar bl a in för denna dagen,
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt att förmåga att leka och lära
- Utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa
- Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttryckssymboler som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
- Utvecklar sin identitet och känner trygghet i den

Här är den bilden på det konstverk jag valde på Kommedianten. Jag kallade den "The Grudge" efter skräckfilmen. Anledningen är det långa svarta läskiga håret. Om man inte förstår, Googla.
Detta var mina tio känslor som jag kände:
Skrämmande
Mardrömmar
Hårresande
Obehaglig
Iaktagande
Mörk
Men för livet
Gåshud
Klipp dig
Rysare
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: SkolverketTillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442